Iskola a hegyen
Ha már volt Freddy oly kedves, hogy felhívta figyelmemet, mi mindenről nem írtam, és lehet, már a Noémi is írhatna, (bár nem tudni, mi is megy a suliban) gondoltam leírom.
Egész jó. Először is arra voltam felkészülve, hogy nem fognak valami nagy sebességgel haladni és nem feltétlenül fogja megtanulni az év végére az abc összes betűjét. Na ehhez képest az a nagy pucér valóság, hogy már mondatokat írnak, méghozzá minden betűtanulás lezárásakor diktálás van, vagyis a tanár szépen lassan diktálja a mondatot és azt le kell írniuk. Hibapontozás megy. Noéminek az első diktálása 1 hibás lett, a második hibátlan, a harmadikban 4. A tanárúr (ősz hajú, hosszú haja csuriban) elmondása szerint teljesen normális 5 hibáig.
Amikor új betűt tanulnak, azzal kezdik, hogy azonnal megtanulnak leírni 3 szót is. Ezekben a szavakban 1, a betűvel kezdődik a szó, 2, a betű a közepén van, 3 a betű a végén van. Mivel az oktatás ingyenes, kapnak füzetet, ceruzát bent az iskolában. Először az első sorba leírják magát a NAGY betűt, aztán a kicsit (mondjuk 6-7X), aztán a szót, amiben elöl van a betű majd ahol középen, aztán ahol a végén. Ilyenkor a házi minden esetben, hogy még egyszer ugyanezt le kell írniuk, majd újságpapírból ki kell vágniuk a betűt és odaragasztani az üres lapra (merthogy a füzetnek mindig a jobb oldalára írnak, a bal a ragasztásé).
Kapnak képeket, amik alá nekik kell odaírni, hogy az mi, majd kijavítják, hogy az helyesen hogyan is néz ki leírva, majd begyakorolják, aztán jön a diktálás. Jelenleg az U betűt tanulják, és a legtöbbet már tudja, vagyis a (I,L,N,M,O,A,P,V,E,R,H,T,K ). Nekem kicsit furcsa, hogy nyomtatott kis- és nagybetűkkel írnak, így nincsen betűelem kötési gyakorlás meg ilyenek.
A számolás is úgy megy, hogy most tanulták a kilencest. A számok esetén sorrendben haladnak és a szám írásának begyakorlása után jön a szám alkalmazása. Mindeféle képek, rajzok, HALMAZOK megrajzolásáaval kell összeadásokat generálniuk, aminek a végén 9 lesz az eredmény. Üresek a mezők, mindent nekik kell beleírni és minden verzióból kell mindkét irány, vagyis: 5+4=9 és 4+5=9. Van még tornaórájuk hetente háromszor, könyvtárlátogatás hetente egyszer, zeneóra kétszer, kézművesóra szintén kétszer, és a pénteki nap különleges, mert nem az osztályfőnökükkel vannak, hanem egy hölgy tart nekik bibliaórát, és ez a mindenféle beszélgetős nap.
Már párszor meglepett, hogy Noémi olyan nyomtatott szöveggel (printer) írott, de kézzel színesre rajzolt lapot hozott haza, amin a saját dolgai voltak. Péládul feldátumozva nov 18-án, hogy kiesett a foga, de reggel nem jött a fogtündér. És a rajz róla, hogy szomorú. Amikor kérdem, hogy ez honnan van, közölte, hogy bekapcsolták a számítógépeket, ő begépelte amit mondani akart, kinyomtatta, és rárajzolta. Mikor hitetlenségemnek adtam hangot közölte, hogy az osztályfőnk megnézte és tudott róla, de egyedül csinálta, mert "az bébikönnyű".
Másik klassz dolog a suliban, hogy minden szünetben lehet venni 20 rappenért almát. Azóta kap tőlünk heti zsebpénzt, amit azonnal megszámol és pontosan közli, hogy a kapott pénz mennyi almát ér. Azóta magától tudja, hogy négy 5 rappenes az egy alma, meg egy tizes két ötössel szintén egy alma. Az almákat egyébként az osztályfőnöktől lehet venni. És tényleg jó, hogy a huszassal egész gyorsan és egész sokáig tud számolni.
Minden nap délig van, itthon ebédel, majd hétfőn és csütörtökön vissza kell mennie 13:40-re és egész négyig van még órája. Sok leckéje van. Átlagosan hazahoz 4-5 A4-es lapot, amit tele kell írni, hoz olvasást, és hoz számolási feladatokat is. A sztenderd az szokott lenni, hogy ebéd után, amíg Kingi alszik, nekiül és legalább fél négyig leckét ír. Nem azt mondom, hogy a teljes idő a leckével megy el, mert szokott a ceruzáival beszélgetni (a legcsajosabb színeket már úgy elhegyezte, hogy kevesebb, mint a felük van meg), meg a tolltartóját rendezgeti, meg a hegyezőt kiborítja a szőnyegre. Ha egy lappal készen van, megmutatja, ellenőrzöm és ha kész mindennel, bepakol a táskájába és mehet játszani.
Szerdánként jár magyariskolába is. Eleinte megkérdezte, hogy ezt neki miért és meddig kell, de mikor elmagyaráztam, hogy mert mi magyarok vagyunk és én nem tudom ezt neki otthon megtanítani, (mert nem tudom és nem is akarom, nem véletlenül önálló meg nem becsült szakma ez) azóta lelkesen megy, sőt most még extra házit is csinált.
Kötöttünk egy alkut is. A dolog úgy nézett ki, hogy a csütörtökön kapott leckét csak hétfőre kellett megcsinálni. Pénteken meg nem kaptak leckét, így csütörtökön és pénteken dőzsölés volt, de aztán egész hétvégén nyüstölni kellett hogy írja meg a leckét, amihez nem volt se kedve, se türelme, így megegyeztünk. Csütörtökön megcsinálja a leckét, pénteken megcsinálja a magyarleckét, és hétvégén elő se vesszük a táskát.
Azt még nem mondtam, hogy fitt a gyerek, mint a sajtkukac, mert napjában vagy 3 kilométert gyalogol hegynek le meg föl. A különleges órák, mint a torna, zene, kézműves és könyvtár a másik épületben van, ahová el kell gyalogolniuk, és mindezt a 10 perces szünetben időre. Van egy pár elvarázsolt hercegnő az osztályban, nagyon érdekelne hogan oldották meg, hogy mindenki időben odaérjen. Ja, egyébként 21 gyerek jár az osztályba és az idő nagy részében ketté vannak osztva. Délután például mindig külön vannak.
Az első héten meglehetősen gyorsan hazaért, azóta valami idült reumatikus probléma okán egyre hanyatlik a teljesítménye, de mivel ma teljesen kiakadt azon, hogy a Loli hamarabb hazaért, mint ő, most várok valamiféle javulást.
Lolika kicsit letört, mert Amandáék elköltöztek. Én megértem a gyereket, hol talál még egy olyan társat, aki hazafelé kitalálja, hogy ragasszák vissza a fára a lehullott leveleket és akinek ha az ember azt mondja, hogy DE HÁT TÉL VAN, akkor közli, hogy akkor meg sem próbáljuk? És így a villámlószemű anya megy a gyerekekért, akik lekesen próbálják a fán tartani a sárga leveleket. Elmondta az én kicsim persze sokszor, hogy de az Amanda olyan vicces, meg nem csináltak semmi rosszat. Nem is, hacsak a bűnszövetkezetben elkövetett késéseket nem nézzük. Szóval Loli azóta teljesen egyedül megy oviba és egész hamar haza is ér.
Egy perccel aután, hogy belépett az ajtón nekiállnak Kingivel és gyakorlatilag szétszedik a gyerekszobát. Nagyon nagy barátok. Kingi és Noémi nem sokat játszik egymással, de ez ellen egyiküknek sincs túl sok kifogása.
Csak nekem, mikor pont ágyba menés előtt pörgetik fel egymást a waka-waka éneklésével, vagy a we will rock you- val.
Szóval, nincs kizárva, hogy a következő bejegyzést már a Noémi fogja írni, mert az iskola a hegyen edzi a lábat, az agyat és a billentyűzetkezelő izmokat is :)
Remek! Így már újra képben vagyunk.
VálaszTörlésSzia :)
VálaszTörlésCsatlakozom az olvasóközönséghez.
Nagyon szórakoztató volt ez a bejegyzés, és érdekes, hogy milyen a "sima" iskola, az én lányom specibe jár, mert most jöttünk, még nem beszél (najó, már kicsit) németül. Ő másodikos.
Van nekem is egy Noémim, ő jövőre megy elsőbe :)
Nem tudom hirtelen végigolvasni az egész blogot, elárulod, merre vagytok?