BMW Vezetéstechnikai Tréning

Az úgy volt, hogy elmentünk hosszabb időre kis hazánkba nyaralni és családot látogatni. Internetkapcsolatunk még csak-csak lett volna, de időnk annál kevesebb, így aztán jó időre friss hírek nélkül hagytuk a blogot. Pedig az asszonyban sok bejegyzésre való történet gyűlt össze, remélem, nem felejti el őket. Már-már el is kezdte volna megírni őket, de arra vár, hogy megjöjjön az ihlet. Gondoltam, könnyítek a helyzetén, és írok én, akkor legalább lesz honnan felvennie a fonalat :)

Szóval vezetéstechnikai tréning. Innen merítettem az ötletet, gondoltam, kipróbálom, biztos nem árt a baleset-elkerülő képességemnek. Nem is ártott. A tréninget a BMW szervezi, de az első szintre mehet mindenki saját autóval. Az alábbiakat gyakoroltuk: fékezés, sávváltás, kanyarodás. De ezeket úgy, ahogy sehol máshol.

Fékezés. Illetve vészfékezés. Egy a cél: a kezdőponttól a lehető leghamarabb megállni. Végül is nem egy nagy kunszt, tövig kell nyomni a pedált, és kész. Hirtelen, fáradhatatlanul, a végéig kitartva. Gyakorolni mégsem haszontalan, a való életben elég ritkán kerül sor ilyesmire, de akkor nagyon fontos, hogy hogyan csináljuk. A tréningen pedig kiderül, elsőre senki sem jól. És amit az elején elvesztünk, a végén hiányozni fog, úgyhogy érdemes jól csinálni.

Sávváltás. Nevezhetjük kikerülésnek is. A cél: kb. 60-as sebességnél átmenni a szomszéd sávba, 7 és fél méternyi helyen. (Viszonyításképpen az autó kb. 4 és fél.) A meglepő tapasztalat: kis gyakorlással sikerül a dolog. Közben 180 fokot kell fordítani a kormányon balra, majd 360-at jobbra, és végül 180-at balra, vissza egyenesbe. Sosem gondoltam volna, hogy 60-as sebességnél egy autó ennyit még elbír, pedig de. Fontos, hogy a kormányt 9 és 3 óránál fogjuk, a 10-2-t el lehet felejteni, azzal nem fog sikerülni. A másik érdekes tapasztalat, hogy amit megtanulunk 60-nál megcsinálni, az 65-tel akkor sem fog sikerülni, ha a fejünk tetejére állunk. Az instruktornak sem. BMW-vel sem. Kérek mindenkit, gondoljon erre, amikor legközelebb eldönti, mennyire siet. Az a +5 km/h időben nem számít szinte semmit, de ha gáz van, biztosan komoly következményei lesznek.

Kanyarodás. Pontosabban, alulkormányozottság. A gyakorlat a következő: kettesben megyünk körbe-körbe szűk íven, a kormány fixen áll, nem tekerjük semerre (ja, ESP kikapcsol). Gázadásra az autó elkezdi tolni az orrát kifelé, gázlevételre visszamegy az ívre. Tanulság: ha az autó nem akar bemenni a kanyarba, vegyük el a gázt, akkor majd bemegy. Fékezni nem ajánlott, mert attól a kormányzás hatékonysága nem javul. Tanulság2: ebben a helyzetben a BMW (hátsókerékhajtású) pontosan úgy viselkedik, mint egy Toyota (elsőkerékhajtású).

Csinálva nagyobb élmény, mint olvasva, de mindenképpen ajánlom, hogy aki teheti, egyszer menjen el rá. Lehetőleg az első nagyobb balesete előtt.

Megjegyzések

  1. Szia Peti! Ha legközelebb jöttök, szólj. Vettem egy BMW-t, viheted próbálni... :-)

    VálaszTörlés
  2. @Dornbi: Szia! Kicserélték a gépem, eltartott egy ideig, mire minden visszajött. 2007-es évjáratú Z4 2,5i. Fincsi... :-)

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sokkterápia

Az ima ereje

A csoda maga