Autók 100000 kilométeren
Párom jóvoltából heti rendszerességgel olvasom a német Auto Bild magazint. Sok olyannal szolgál, amivel más autósújság nem - például 1-2 évvel előre szinte közölnek képeket még be nem mutatott modellekről. Olyan képeket, amelyek utólag helyesnek bizonyulnak.
Tanulságos nézni, hogy az újság hogyan viszonyul egyes autómárkákhoz. Először is, vannak a több oldalas összehasonlító tesztek. Ezek hosszan foglalkoznak az autók helykínálatával, motorral, futóművel, de a végén kevés olyan dolgot tudunk meg, amit egy próbaút során ne derülne ki. És persze a végén a német autó nyer. (Az Opel és a Ford most nem számít németnek.) Példa a múlt heti számból: Ford Focus CC, Opel Astra TwinTop, Peugeot 308 CC, Renault Megane CC, VW Eos - a győztes természetesen a legnémetebb, vagyis az Eos.
Éles helyzetben, autóvásárláskor azonban fontos az is, hogy az adott típus mennyire megbízható. Erről az összehasonlító tesztek semmit sem mondanak. De az Auto Bild jó újság, van más módja annak, hogy ezt megtudjuk. Ott van például az olvasói panaszláda, meg az ezekből készített statisztika. Nemrég egy egész cikket szenteltek annak, hogy szép és kifinomult a VW Eos háromrészes csukható teteje, viszont rengetegen panaszkodnak, hogy beázik. Hát, ez az a rész, ami a fenti tesztből hiányzik, pedig az volt később.
Az újság egyik leghasznosabb része, amelyben százezer kilométeren át nyúznak egy-egy típust. Ennyit persze egy mai kocsinak simán ki kéne bírnia, de a tapasztalat szerint nem mindegyik teszi. A teszt során minden hibát, terven felüli szervizlátogatást feljegyeznek, a végén pedig az autót atomjaira szedik, és megnézik belülről is. Hibapont jár minden apró és nagy dologért: 10 pont, ha az autó nem megy el a saját lábán, 1 pont az elnézhető apróságokért.
Legutóbb a BMW 130i-t "nyúzták meg", az eredmény: a BMW minden idők legkevesebb hibáját produkálta, konkrétan nulla hibaponttal. Egy autó persze nem jelentős minta, de mindenképpen alaposabb, mint az összehasonlító tesztek.
Végül álljon itt az elmúlt pár évben tesztelt autók eredménye. Tanulságok: 1. egy autó mindig elromolhat 2. a trend azért néha látszik.
Helyezés | Típus | Hibapont |
1. | BMW 130i | 0 |
1. | Mazda 6 Sport 1.8 MZR Comfort | 0 |
3. | Mazda 5 2.0 MZR-CD Top | 1 |
3. | Toyota Prius HSD | 1 |
5. | BMW 320i Touring | 3 |
6. | Skoda Octavia II Combi 1.6 FSI | 5 |
7. | Mercedes E320 CDI T Elegance | 6 |
8. | Ford Focus 1.6i Turnier | 8 |
9. | Ford S-Max 2.0 TDCi Trend | 9 |
9. | Ford Mondeo 1.8 | 9 |
9. | Opel Vectra 2.2 | 9 |
12. | BMW 745i | 10 |
13. | Honda Civic 1.8i Sport | 12 |
13. | Honda Jazz 1.4 | 12 |
13. | Renault Clio 1.4 | 12 |
13. | Mercedes B180 CDI | 12 |
17. | Fiat Panda 1.1 8V Active | 13 |
18. | Hyundai Getz 1.1 | 14 |
18. | BMW 318i (E46) | 14 |
20. | Toyota Avensis 2.0 D-Cat | 15 |
20. | VW T5 2.5 TDI Multivan | 15 |
22. | VW Lupo 1.4 TDI | 16 |
23. | Audi A6 Avant 27 TDI | 17 |
23. | Opel Meriva Cosmo 1.7 CDTI | 17 |
25. | Mini Cooper | 18 |
26. | Hyundai Elantra 1.6 | 21 |
27. | Renault Kangoo 1.9 dTi | 22 |
28. | Alfa Romeo 147 2.0 T.S. | 23 |
28. | BMW X3 2.0 D | 23 |
28. | BMW X5 3.0 D | 23 |
31. | Mercedes A 170 CDI | 24 |
31. | Mercedes C 220 CDI T | 24 |
33. | Opel Zafira 1.8 | 25 |
33. | Volvo XC90 D5 | 25 |
35. | VW Golf V 1.4 | 26 |
36. | Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM 20V Distinctive | 28 |
36. | Opel Astra (H) 1.9 CDTI | 28 |
38. | Opel Astra (G) 1.6 | 29 |
38. | Mercedes ML 270 CDI | 29 |
40. | Ford Fusion 1.6 | 30 |
40. | Ford C-Max 2.0 TDCi | 30 |
42. | Skoda Fabia 1.4 16V | 31 |
43. | Skoda Octavia Combi 1.9 TDI | 32 |
44. | Fiat Punto 1.2 | 33 |
44. | Jaguar S-Type 3.0 | 33 |
44. | Renault Megane 1.6 | 33 |
44. | Renault Laguna 1.9 dCi | 33 |
48. | VW Passat Variant 2.0 TDI Comfortline | 41 |
49. | Citroen C8 2.2 HDi SX FAP | 45 |
50. | Peugeot 307 HDi 110 FAP | 46 |
51. | VW Polo 1.2 Comfort | 56 |
52. | VW Touran 2.0 TDI Trendline | 77 |
Vicces lenne a listában látni egy Moszkvicsot vagy egy klasszik Daciat, mondjuk 4000 ponttal :)
VálaszTörlésJa, nem lenne rossz! Egyszer benevezünk egyet :)
VálaszTörlésÉn ebben nem igazán hiszek. Ahány autós cég, annyi teszt, pl. a Saab annak örül, hogy a Dekra 50.000 km-s és 100.000 km-s felméréseiben a 9-3 legyőzte az Avensis, meg az A4-est. Így aztán én is örülök. Ha majd elromlik, akkor meg nem... :-)
VálaszTörléspwheeler: nem gondolom, hogy a fenti lista mindenható. Ugyanakkor érdekesnek találom, hogy olyan márkáknál, amelyekből sok szerepelt a felmérésben, mekkora az eltérés a vélt vagy valós presztízs és az eredmények között.
VálaszTörlésújra regisztráltattam magam, azért ez a hülye név, bocsi Petya! (persze vmi másik marha - én) már lefoglalta a nevem... :-)
VálaszTörléscsók, Pisti